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Rita, madre di un bambino di otto anni, spiega come la nascita del figlio abbia portato lei e il compagno a migliorarsi in termini attivi, grazie all’adesione alla filosofia steneriana e al rispetto per l’ecologia del pianeta.
Trascrizione in sardo campidanese
RITA: "Mi tzèrriu Arrita Atzeri e deu traballu in su mundu de sa cultura e de su teatru e seu mama, custa est sa cosa de prus importu chi depu nai.
Tengu unu fillu chi tenit imoi ot’annus e de candu est nàsciu m’est furriada in mellus sa vida, poita gràtzias a fillu miu apu connotu totu un’atra manera de castiai su mundu.
Deu tenemu giai una sensibilidadi bia po totu cussu chi est s’impènniu polìticu po nai de arrespetu de s’ambienti, tenemu una sensibilidadi fintzas po cussu chi papaus.
Po cumentzai deu seu filla de unu messaju, duncas babu cun su traballu suu at pesau tres fillus e gràtzias a Deus in domu no s’est mai amancau nudda, mancai no femus arricus tenemus dònnia beni ‘e Deus, poita traballendi in su sartu a domu lompiat sa mellus cosa.
Babu at traballu de manera de no imperai mai mancu mexina o cosas diaici, e candu apu scìpiu de essi prìngia, chi femu abetendi pipiu, a parti su prexu mannu chi apu tentu poita custu pipieddu est stètiu circau meda, agiumai timemus de no essi arrennesci a ddu tenni, poita no lompiat, s’est fatu abetai.
E de intzandus cument’‘e dònnia mama apu cumentzau is bisus de mei, cumenti at’essi stètiu, cumenti emus dèpiu fai po ddu fai cresci beni, sanu, ‘onendiddi su mellus chi fiat in sa possibilidadi nosta.
E poita nau ca s’at furriai sa vida in mellus? Poita eus cumentzau impari a su babu a andai a fundu a calincuna chistioni.
Po nai una cosa tonta: candu nascit su pipiu, femus pipieddus nosu si imperànt cussus ciripà, cumenti ddus nant… Arrogus de arroba chi ‘eniant acapiaus totu a giru de su pipiu po fai cussu chi faint oi cun is pannolinus.
E deu ita apu fatu? Cumenti a sa moda antiga: apu imperau custus ciripà e fintzas pannus chi si bendint in internet, cussus chi si sciàcuant poita apu scubertu ca unu pannolinu po si scallai, cussus chi compras fatus in su supermercau in farmacia puru, nci imperat prus de setixent’annus.
Tui fai contu po cantu tempus ndi tenit abisòngiu unu pipiu e cantus càmbius fais a intrus de una di’ po biri cantu incidis in peus in sa sorti de su mundu.
Duncas s’arrexonamentu est stètiu circai de essi prus sàbius cun granu in conca, a si ponni sali po circai de nai “custu pipiu, ‘oleus su beni po issu, duncas tocat a fai fintzas su beni de su mundu, de totu cussu chi nc’est a giru”.
E s’at ‘onau sa frotza fintzas de fai cussu traballu, is atras mamas o puru amigus, genti chi ‘eniat a domu biiat custa lavatrici, totu custa cosa sprata e narat: «E cumenti feis?»
Totu si podit fai, parit unu sciacu mannu, una cosa spantosa, e invecis chi ti ponis ddu fais cumenti un’atra cosa e totu.
Un’atra cosa de importu, sempri lòmpia gràtzias a fillu miu, est stètiu cussu de mi ponni a studiai mellus totu cussa filosofia de Rudolph Steiner chi at pensau fintzas una manera de fai cresci is pipius in d-una scola pensada po chi su pipieddu ‘engat arrispetau in sa natura sua, cumenti chi siat unu mannu e totu.
Duncas no a ddu dengai , no a ddu preni de cosa chi no srebit, a ddu preni de pràstiga, ma a ddu ponni in d-una cunditzioni de porri esprimi beni su chi issu est.
Si tzèrriat in italianu “educazione alla libertà”, chi no ‘olit nai, cumenti fiat Rousseaux, “il mito del buon selvaggio”. No, no est aici, ‘olit nai a circai de ponni impari siat cussa chi est s’esigentza chi su cropu tenit de cresci cun cussa chi est s’esigentza de su spìritu de essi arriconnotu, de s’ànima.
Poita un’atra cosa chi su tempus nostu parit arrennegai est ca no si podit fueddai de Deus. No si podit fueddai de spiritualidadi, no si podit… Totu depit èssiri concas a sa terra.
E a mei custa cosa no m’andàt. Po mei fiat de importu a arrennesci a portai su spìritu in dònnia momentu de sa vida de fillu miu.
Agoa issu a mannu at a scioberai su de fai o su de no fai e custa scola pròpiu si ddu imparat. Po nai in scola no imperant pennarellus, no? Imperant is primus annus pastellus fatus de sa cera de is abis, duncas totu cosa naturali.
Funt sempri in foras cun dònnia tempus, candu depint studiai, po nai, cussu chi si fait in crassi tertza, cumentzant a studiai is regionis, is cosas cumenti femus a s’antiga nosta, studiàst sa Sardìnnia, studiàst sa Sicìlia, s’Abrutzu…
Issus tenint s’època de is mestieris, duncas andant a canta su maistu ‘e linna, andant a canta ‘e su sabateri, totu po biri cumenti si fait.
E provant a fai, tenint sa maista de arti manuali, totu una cosa bella, unu mundu chi m’est arribau gràtzias a custu donu mannu lòmpiu de su celu.
E is pentzamentus funt medas, poita biveus in d-unu tempus sballiau, seus sempri in guerra, seus sempri avolotaus unu cun s’atru, seus sempri inchietus, circhendi circhendi de fai dinai.
E a mei mi iat a praxi a imparai a fillu miu a cumbati e a bivi castiendi no sceti a su chi ddi cumbenit a issu ma innantis castiendi su chi est su beni po unu cuncetu de comunidadi.
E mi iat a praxi a dd’imparai fintzas a arrispetai sa terra poita est sa mama de totus: chi nosu sa terra dda imbrutaus, no scieus cumenti dda traballai, no scieus… No ndi scies ‘oddiri unu fustigu, no dd’arreconnosceus, seus destinaus a si sparessi cumenti arratza de su mundu.
E su sentidu duncas est stètiu unu sentidu de amori, de amori mannu, de disìgiu de cresci impari cun issu.
Imoi ca seu matuca, poita cust’annu ndi fatzu cincuanta de annus, mi pentzu: ma nci ap’a arrennesci a ddu biri mannu, a connosci… Em’a tenni disìgiu de biri nebodeddus, calincuna cosa di aici.
Mi iat a praxi, mi iat a praxi, po imoi duncas est circai de dd’agiudai a cresci segundu unu printzìpiu de giustìtzia. Ecu, custa est s’ambitzioni manna de mei."
Traduzione in italiano
RITA: "Mi chiamo Rita Atzeri, lavoro nel mondo della cultura e del teatro e sono mamma, questa è la cosa più importante che devo dire.
Ho un figlio che adesso ha otto anni e da quando è nato mi ha trasformato la vita in meglio, perché grazie a mio figlio ho conosciuto tutto un altro modo di vedere il mondo.
Io avevo già una viva sensibilità per tutto ciò che è l’impegno politico, per esempio per il rispetto dell’ambiente, avevo una sensibilità anche per quello che mangiavo.
Per iniziare, io sono figlia di un contadino, dunque babbo col suo lavoro ha cresciuto tre figli e grazie a Dio in casa nostra non ci è mai mancato niente, anche se non eravamo ricchi avevamo ogni ben di Dio, perché lavorando in campagna arrivava a casa il cibo migliore.
Babbo ha lavorato in modo da non usare mai neanche medicine per le piante o cose simili, e quando ho saputo di essere incinta, che stavo aspettando un bambino, a parte la grande felicità perché questo bambino è stato molto desiderato, quasi avevamo paura di non riuscire ad averlo, perché non arrivava, si é fatto attendere.
E da allora, come succede a ogni mamma, sono iniziati i miei sogni, come sarebbe stato, come avremmo dovuto fare per farlo crescere bene, sano, dandogli il meglio che era nelle nostre possibilità.
E perché dico che ci ha trasformato la vita in meglio? Perché abbiamo iniziato insieme al padre ad andare a fondo ad alcune questioni.
Per dire una cosa banale: quando nasce il bambino, quando eravamo noi bambini si usavano quei ciripà, come si chiamano… Pezzi di stoffa che venivano legati sul bambino per fare ciò che fanno oggi con i pannolini.
E io cosa ho fatto? Come nei tempi antichi: ho usato questi ciripà e anche panni che vendono in internet, quelli che si lavano, perché ho scoperto che un pannolino per decomporsi, quelli che compriamo pronti nel supermercato o in farmacia, impiega più di settecento anni.
Tu considera per quanto tempo un bambino ne ha bisogno e quanti cambi fai al giorno per vedere quanto incidi in peggio nel destino del mondo.
Dunque l’obiettivo è stato cercare di essere più saggi, con sale in zucca, mettere intelligenza per cercare di dire “questo bambino, vogliamo il suo bene, quindi bisogna fare anche il bene del mondo, di tutto ciò che c’è attorno”.
E ci ha dato forza anche per fare questo lavoro, le altre mamme o anche gli amici, persone che venivano a casa e vedevano questa lavatrice, tutta questa roba stesa e dicevano: «Ma come fate?»
Si può fare tutto, sembra un trambusto, una cosa incredibile, e invece se ti ci metti lo fai come qualunque altra cosa.
Un’altra cosa importante, arrivata sempre grazie a mio figlio, è stato il fatto di mettermi a studiare meglio tutta la filosofia di Rudolph Steiner, che ha pensato anche un modo di far crescere i bambini in una scuola progettata affinché il bambino venga rispettato nella sua natura, come se fosse un adulto.
Dunque non viziarlo, non riempirlo di cose inutili, non riempirlo di plastica ma metterlo in una condizione di poter esprimere bene ciò che è.
Si chiama in italiano “educazione alla libertà”, che non significa, come per Rousseaux, “il mito del buon selvaggio”. No, non è così, significa cercare di mettere insieme l’esigenza del corpo di crescere con l’esigenza dello spirito di essere riconosciuto, l’esigenza dell’anima.
Perché un’altra cosa che il nostro tempo sembra disprezzare è che si possa parlare di Dio. Non si può parlare di spiritualità, non si può… Tutto deve essere rivolto verso il basso.
E a me questa cosa non va. Per me era importante riuscire a portare la spiritualità in ogni momento della vita di mio figlio.
Lui dopo, da grande, sceglierà il da farsi o ciò che non è da fare ed è proprio ciò che questa scuola gli insegna. Per esempio a scuola non usano pennarelli, sapete? Usano nei primi anni dei pastelli fatti con la cera delle api, dunque tutte cose naturali.
Sono sempre all’esterno con ogni condizione atmosferica, quando devono studiare, per esempio, ciò che si fa in terza, inziano a studiare le regioni, come si faceva ai nostri tempi, studiavi la Sardegna, studiavi la Sicilia, l’Abruzzo…
Loro hanno lo studio dei mestieri, dunque vanno dal falegname, dal calzolaio, per vedere come fanno.
E ci provano, hanno la maestra di arte manuale, una cosa molto bella, un mondo che ho conosciuto grazie a questo grande regalo arrivato dal cielo.
E le preoccupazioni sono tante, perché viviamo in un periodo storico sbagliato, siamo sempre in guerra, siamo sempre in conflitto gli uni con gli altri, siamo sempre adirati, sempre alla ricerca affannosa del profitto.
E mi piacerebbe insegnare a mio figlio a lottare e a vivere guardando non soltanto ciò che conviene a lui ma prima guardando ciò che è bene per un concetto di comunità.
E mi piacerebbe anche insegnargli a rispettare la terra perché è la madre di tutti: se noi inquiniamo la terra, non sappaimo come lavorarla, non sappiamo… Non sappiamo raccogliere un rametto, non lo conosciamo, siamo destinati all’estinzione come specie del mondo.
E il senso dunque è stato un senso d’amore, un senso di grande amore, un desiderio di crescere insieme a lui.
Ora che sono matura, perché quest’anno compio cinquant’anni, penso: ma riuscirò a vederlo grande, a conoscere… Vorrei vedere nipotini, qualcosa del genere.
Mi piacerebbe, mi piacerebbe, per adesso bisogna aiutarlo a crescere secondo un principio di giustizia. Ecco, questa è la mia grande ambizione."
Traduzione in inglese
RITA: "My name is Rita Atzeri,I work in the world of culture and theatre. I'm a mom, that's the important thing that I have to say.
I have a son who is now eight years old and since he was born he transformed my life for the better, because thanks to my son I've known a whole other way to see the world.
I already was very conscious for all that is political engagement, for example to respect the environment, I also had a sensitivity to what I ate.
To begin with, I am the daughter of a farmer, my father with his work raised three children and thank God in our home we never lacked anything, even if we weren't rich we had everything we needed, because of his working in the fields we had the best food on our table. My father worked never using even any medicines for plants or things like that.
When I found out I was pregnant, that I was expecting a baby, apart from a great happiness because this child was very much wanted, we were almost afraid of not being able to have it, because it wasn't coming, we waited long.
And since then, like every mom, I begun to dream, what it would be like, what we should have done to make him grow well, healthy, giving him the best we could within our means.
Why do I say he has transformed our life for the better? Because we started, together with the father, to get to the bottom of some issues.
To say a trivial thing: when the baby is born, as when we were kids those "ciripà" were used, what are they called? Pieces of cloth that were tied on the child to do what they do today with diapers. And what have I done?
As in ancient times: I used these "ciripà", and also clothes that they sell on the internet, those that can be washed, because I found that a diaper to decompose, those that we buy ready in supermarket or in the pharmacy, takes more than seven hundred years. If you consider how long a child needs it and how many changes you make per day to see your footprint for the worse in the destiny of the world.
So the goal was trying to be wiser, having common sense, use your intelligence to try to say “this child, we want his good, so we must also do the good of the world, of everything around. ”
And it gave us strength also to do this job, other moms or friends, those who came home saw this washing machine always on, all this stuff laid out and they were like, "How do you do it?"
There's no limit to what you can do. It sounds like a hustle and bustle, an incredible thing, instead if you put yourself in it, you do it like anything else.
Another important thing, always arrived thanks to my son, it was that I started to study better the whole philosophy of Rudolph Steiner, who also thought of a way to raise children in a school designed for the child to be respected in its nature, as if he were an adult.
So don't spoil them, do not fill them with useless things, do not use too much plastic, put them in a condition to be able to express well what they are.
It's called in Italian"freedom education", which is not, as for Rousseaux,"the myth of the noble savage". No, it isn't.
It means trying to put together the body's need to grow with the need of the spirit to be recognized, the need of the soul.
Because something else that our time seems to despise is that we can't talk about God. You can't talk about spirituality, you can't…
Everything must be earthly. And that doesn't work for me. It was important to me to succeed to bring spirituality to every moment of my son's life.
He, later, when he grows up, will choose what to do or what not to, and that's exactly what this school teaches him
For example at school they don't use markers, you know? In the early years they use crayons made with beeswax, therefore all things natural.
They are always outside with every weather condition, when they have to study, for example, what you do in the third year, they begin to study the regions, as it was done in our times, you studied Sardinia, you studied Sicily, Abruzzo…
They have the study of trades, so they go to the carpenter, to the shoemaker, to see how they do it. And they try, they have the manual art teacher, a very nice thing, a world I've known thanks to this great gift coming from the sky.
There are so many worries, because of the wrong historical period, we are always at war, we are always in conflict with each other, we are always angry, always in search of profit.
And I would like to teach my son to fight and to live caring not just for what suits him but first look at what it's good for the community as a whole.
And I would also like to teach him to respect the earth because she is the mother of all: if we pollute the earth, if we don't know how to work it, we don't know…
We don't know how to pick a twig, we do not know it, we are destined for extinction as a species of the world.
And the meaning therefore it was a sense of love, a sense of great love, a desire to grow with him.
Now that I'm mature, because this year I'm turning fifty, I think: but will I be able to see him grow, will I get to know…
I'd like to see my grandkids, something like that.
I'd like to, I'd like to, for now we have to help him grow according to a principle of justice. That's my big ambition."